Project Description

יד על הלב

התערוכה השנתית של המטרופוליטן בניו יורק מנערת את האבק מעל אחת ממערכות היחסים המורכבות של עולם האופנה – עבודת היד מול המכונה

התערוכה, שנפתחה כמדי שנה בנשף גאלה נוצץ ותתקיים עד אמצע אוגוסט, מערערת על התפיסה שלפיה עבודת היד יוקרתית ומסמלת ייחודיות ומסורת נטולת פשרות, והשנייה – המונית ונחותה יותר. את חללי הגלריות מאכלסים כ-170 פריטים מראשית המאה ה-20 ועד ימינו, שמחולקים לפי סוגי מלאכות והתמחויות, כמקובל בעולם הקוטור: תחרה, פליסה, רקמה, עבודת עור ונוצות, ייצור פרחים מלאכותיים, חייטות ודיגום שמלות. עבודת האוצרות מובילה אותנו אל מאחורי הקלעים של כל פריט, ממפה ביסודיות את תהליך יצירתו ומגלה בין השמלות הזוהרות ופריטי האוונגרד האיקוניים כאלו שיוצרו בעבודת יד וכאלו המבוססים על טכנולוגיות חדשניות כמו הדפסת תלת-ממד, הלחמה באמצעות גלי קול, דיגום ממוחשב, חיתוך לייזר ועוד.

אחד מפריטי המפתח, שהיוו השראה לתערוכה כולה, מיטיב להדגים כיצד מצטמצם המרחק בין שני הקטבים: שמלת כלולות שעיצב קארל לגרפלד לקולקציית הקוטור של שאנל לחורף 14–15, בעלת שובל רקום ומשובץ אבני חן באורך שישה מ’. הפקתה כללה ציור ביד חופשית, עיבוד ממוחשב להענקת מראה מעט מפוקסל, ציור על בד בפיגמנט מוזהב, הדפסה דיגיטלית ולבסוף רקמת יד. השמלה ניצבת במרכזה של מיני-קתדרלה, שעל תקרתה מוקרן כל העת בממדי ענק פרט מתוך מלאכת המחשבת הזו. “אחת המטרות של התערוכה היא ליצור רגע של השתהות ומבט מעמיק יותר על בגדים ותהליכי יצירה. בעידן שבו כולם מחפשים אחר החדש, כל אלו סובלים מחוסר הערכה”, מסכם האוצר הראשי אנדרו בולטון.

לעיצוב התערוכה אחראית הזרוע הניו יורקרית של משרד האדריכלים oma. האדריכל Shohei Shigematsu, שעמד בראש הפרויקט, יצר חלל היברידי, שילוב בין אטליה קוטור ומעבדה, מינימליסטי ומלא אווירה בה בעת, ונאלץ להתמודד עם אתגר לא קטן שזימן לו החלל המיועד – עוד על כך כאן.